Citerat Desirée Nilsson AKA "Dessie".

Eftersom jag anser att det är min plikt att rätta övriga bloggare (ja, jag väljer att kalla andra andra utom mig själv för övriga) i bloggvärlden, så är det klart att jag måste göra ett nerstamp på den här bruden.
Detta gäller alltså en lista på saker "som inte skulle hända":

"Jag blir vegan..(?)

..
Jag börjar tycka att det är mord om man äter grönsaker, för f*n dem har också ett liv!? Med känslor.. Så jag blir helt enkelt vegan, och vegitarian! NO MORE GRÖNSAKER & FRUKT ELLER KÖTT!"


Lilla vän. Nu tar vi ett steg tillbaka och reder ut bergeppet vegan. Om jag inte är helt ute och cyklar innebär vegan att man inte äter kött, mejeriprodukter eller något annat relaterat till djur. Man FÅR alltså äta grönsaker, det är faktiskt en mycket stor del av kosten. Borträknat grönsaker äter man sådant man odlar, spannmål.

Såhär har wikipedia valt att formulera det:
Veganism är en diet och ett levnadssätt som söker sig bort från användning av djur för mat, kläder, eller andra ändamål. Veganer undviker därmed animaliska produkter såsom kött, fågel, fisk, ägg, mjölkprodukter, skinn, ylle, dun och päls. Många men inte alla veganer undviker även produkter baserade på honung och bivax. Mycket små mängder av ämnen och tillsatser som är av animaliskt ursprung kan vara avgörande för om veganen använder sig av produkten eller inte. Avgörande för de flesta [källa behövs] veganer är även om en produkt som i sig inte är animalisk har använt sig av djurförsök vid framtagning av produkten. Andra företeelser som många veganer undviker är tillställningar där man anser att djur på ett eller annat sätt far illa. Det gäller exempelvis besök av djurparker eller djurcirkusar.

Puh, skönt att vi har rett ut det. Kanske inte är sån dålig idé att ta upp skolarbetet igen??!..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0