Skills.

Jag har fastnat i en djup fundering, det handlar om egenskaper, om personliga talanger.

Jag antar att alla någon gång fått hör att de är bra på något (jag hoppas det av hela mitt hjärta i alla fall). Det kan vara fotboll, hockey, sång, matlagning eller kanske matte - ja, vad som helst egentligen. Det är inget konstigt med det, me det jag inte kan förstå är hur det kommer sig att vissa är bra på saker, medans andra kan vara helt värdelösa på det.
Ta sång till exempel. När det gäller just detta brukar man säga att det är något man föds med, en talang man inte kan skaffa sig. Här är jag beredd att hålla med, om man inte är bra på att sjunga tror inte jag att det spelar någon roll hur mycket man övar. Nu menar jag inte att man inte kan bli bättre, men att man liksom inte kan få till den där klara, rena rösten som kan sätta de höga tonerna. Det måste helt enkelt vara något man har i sig, något som kommer naturligt.

Något ag däremot har svårare att förstå, är hur saker som teckning eller att bli bar på bild, kan vara något som vissa "kan" och andra inte. Hur kommer det sig att även om man ritar och ritar, dagarna i ända, så kan man inte få till det bra? Varför kan man inte träna sig till en artistik förmåga, något som leder till att man kan måla av vad som helst - helt verklighetstroget?

Det är underligt. Har de som är bra på att måla och tecka något i händerna, eller sitter det i hjärtat? Finns det något på insidan som gör att linjer kommer naturligt, att de fastnat perfekt över det vita pappret och sedan kan byggas på i all evighet tills man har ett färdigt verk?

Finns det på samma sätt något i Messi (exempel) som gör att han kan trolla med bollen som ingen annan, eller har han bara tränat oerhört mycket?

Vad är det som gör att vissa har "det", och kan man skaffa sig det på egen hand om man inte fått det med sig redan från början?

Många frågor, finns det några svar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0