Om äpplet är större längre upp, klättra.

Jag tror vi alla önskar oss något just nu. En ny mobil, ett par snygga jenas eller något känslomässigt som kärlek eller vänskap. Jag lovar att du, ja du, har minst en sak du har tänkt att köpa den kommande veckan, eller önska dig när du fyller år.
Man pratar om giriga människor och generösa människor, där de förtnämnda bara vill ha mer och de generösa inte bryr sig om materiella saker och glädjs åt andra. Men är det verkligen så? Är man inte girig om man vill ha kärlek eller vänskap, trots att man man inte bryr sig om vad som hänger i garderoben eller hur många megapixlar kameran har?

Jag tror inte att någon är bättre än någon annan i den här frågan. Den kärlekslycklige vill ha prylar, och den pryltokige vill ha kärlek. Blir någon av dem någonsin nöjd? Nej, jag tror faktiskt inte det.

Är detta ett problem? Kanske, men jag skulle nog säga nej.
Människan är skapad att vara på det här viset. Och det är bra. Om ingen skulle få det de vill ha, skulle alla gå runt och vara nöjda, lika så om de skulle få allt de vill ha, och hur mycket utvecklas man då? Hur många skulle sträva mot högre höjder om allt de vill finns på marken?

Att vilja ha saker får folk att ta risker, göra det som de kanske inte vågar men måste riskera för att få svar, för att få det de vill ha. Jag säger inte att man inte ska vara glad åt det man har, såklart man ska vara det, men samtidigt ska man inte vara rädd för att Vilja ha.

Sträva mot dina mål, våga ta risker även om det skulle innebära att du misslyckas.
Kämpa för det du vill ha, och bli aldrig nöjd.
Saker kan alltid bli bättre, det spelar ingen roll vad det gäller.



Någon sa en gång till mig
:" Om man verkligen vill ha något, ser man till att man får det. Ingenting händer av sig själv." Denna någon är en av mina bästa vänner, och även ett levande exempel på citatet, men det är en annan histora. Summan av kardemumman, hon är vis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0