Sorstromming and sommarstoga.

Fan va nice - nu går jag på helg. Veckor med en arbetsdag (4 timmars-pass) är trevligt, borde ha sådana oftare. Nästa vecka börjar jag dock jobba på rikigt (har gått som "lärning" nu några ggr), mån-ons. Veckan därefter jobbar jag ons-lör och ännu nästa vecka mån-ons. Att ha dessa kortveckor passar verkligen mig på sommaren, då jag alltid vill ha lagomt att göra. Man tar liksom verkligen vara på veckans lediga dagar, och jobbar så mycket eller lite att det inte känns som någon börda. Bra upplägg, det måste jag säga.

Här hemma tittar solen fram då och då, ganska passade eftermiddagsväder. I stan regnade det som bara den till och från, ibland var det ett ordentligt skyfall.
Just det, fick internationella kunder idag med, tyskar. När det kommer icke svensk-talande människor in i butiken blir jag lite närvös, men det brukar inte vara så farligt faktiskt. Det är ju ett bra tillfälle att träna sin gudomliga engelska och få tillfälle att använda den i naturliga situationer för en gångs skull, inte som i skolan när det ofta känns fejk. Vi snackade svensk sommar och surströmming, jag och den ena tyskan, det var trevigt. Hon kom från Berlin och skulle vara här en vecka till. När hon skulle gå sa hon "tack så mycket", på svenska, imponerande!

Jag blir lika förvånad varje gång jag stöter på någon utlänning som är här på semester, det känns liksom inte som att man kan semestra i Sverige, i alla fall inte som att man skulle vilja. Fast med närmare eftertanke kan det nog vara ganska trevligt, det är ju ändå "landet lagom". Inte för kallt, inte för varmt (om sommaren iaf) och det finns nog ganska mycket att se.
Så mina utländska vänner, COME HERE! (verkligen övertygad om att min blogg läses flitigt i övriga världen, verkligen.)

Sverige är trevligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0