En storm genom media.

Nu i dagarna har det snackats mycket om våldtäckter, våldtäcktsmän och våldtäcktsoffer, inte bara i övik, utan i hela Sverige. Den (de) specifika händelserna som det snackas om just nu är våldtäckt mot två unga flickor, båda från samma ställe, Bjästa har utanför Örnsköldsvik.
I det första fallet finns inga vittnen alls, och utredningen har varit lång. Jag har inte läst på så mycket, och ska inte helelr uttala mig om saken. Hela tiden har det varit ord mot ord, fast ändå inte. Folk som egentligen inte har med saken att göra eller vet vad som hänt, väljer sida (pojkens/flickans) och går ut på internet och skriver, på ren svenska, total skit. Detta gäller båda fallen, att det fortfarande disskuteras om vem som ljuger och vem som talar sanning, även fast pojken är dömd.

Jag vet som sagt inte tillräckligt mycket (det gör nog ingen förutom om de tre inblandade ungdomarna) för att kunna uttala mig, eller "välja sida", så jag väljer att vara opartisk. Det jag kan säga är att våldtäckter gör mig så in i helvete förbannad (förlåt för språket) och det ska inte accepteras. Jag vet att flickornas liv är förändrade för alltid, och de måste gå igenom ett helvete. Det jag också vill säga att av det jag hört angående "flicka nr 1", så verkar hela historrien ganska oklar till en början, då hon sägs berätta olika versioner till olika människor. Jag vet absolut inte om det stämmer, men OM det gör det så gör det såklart det hela lite svårare. Jag säger inte att hon ljuger, absolut inte, men jag vet hur lätt det är att överdriva något i stundens hetta. Om det hela, som vissa väljer att uttrycka sig, handlar om att "ge igen", så är det fel. Precis som mycket annat i hela händelsen.

Ett sånt här fall är nästan omöjligt att reda ut, eftersom det bara är de medverkande som vet hur det egentligen gick till. Just därför tycker jag att det är fel att välja sida, när historien (från båda parter) har ändrats flera gånger.

Jag säger inte att jag stödjer pojken, jag säger inte att jag tror 100% på flickan. Jag tycker att allt är förjävligt.
Att något så hemskt ska drabba så unga är tragiskt, och jag kan inte förstå hur man går vidare.

Det jag egentligen vill säga är att jag tycker att alla grupper på Facebook ska tagga ner, att alla som har lust att kommentera något inlägg på internet ska bita sig i tungan och låta rätten ha sin gång.
Att skriva saker som "lås in ---- på heltid tillsammans med mamma och bror", "hoppas de bränner f****n på bål" och liknande, kommer inte få det ogjort. Det kommer inte ge flickan hennes liv tillbaka eller pojkens heller för den delen.

Använd inte internet som en chans att kasta skit på andra, bara för att du kan vara anonym och skyddad. Använd det inte som ett sätt att bygga en armé och trycka ner människor. Väx upp och inse att verkligheten inte finns tryckt svart på vitt.

Det är hemskt, ja. Men det kanske inte är som du tror, så låtsas inte som om du vet.




HÄR finns en länk till gårdagens Uppdrag granskning (jag har sett det nu i efterhand, jag blir bara helt matt) som handlar om just det här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0