Att effektivisera i vardagen.

Varje eftermiddag mellan klockan tre och fyra får jag ett samtal. Av min moder.

På hennes lista av saker att fråga finns följande med:
-Är det bra/har det gått bra i skolan?
-Vad gör du?
-Har du någon träning idag/något planerat? Följdfråga: Behöver du skjuss?
-Finns det något du kan äta så jag kan stanna lite längre på jobbet? Följdfråga: Eller vill du att jag ska komma hem?

Eftersom jag numera vet att hon ringer tar jag alltid den bärbara telefonen med mig till tex soffan eller köksbordet (ställena jag brukar befinna mig på denna tid) så jag slipper avbryta det jag gör för att svara. Förutom det så är jag mycket effektiv när jag pratar med henne, och bakar in så många av frågorna (som jag ändå vet att hon kommer ställa) i en mening.
Det kan t.ex. låta såhär:

-Hej! allt bra?
-Hej. Ja, det är det.
-Har du någon träning idag?
-Ja, jag kan åka dit med Micke (min tränare) vid kvart i sex (->meddelar tiden på en gång). Jag kan hitta något att äta, det går bra (-> förklarar undermedvetet att jag inte tycker att hon behöver komma hem, samt att jag kan fixa något att äta även om hon inte tror att det finns något).
-Okej, med vad bra, hör av dig om du behöver hämtning.
-Aah okej, hej då.
-Hej då!


Ibland svrar jag på ALLA frågor innan hon knappt sagt hej, men det känns så oförstkämt, så nån minut kan jag hålla ut..
Nej, jag tycker inte om att prata i telefon, i alla fall inte när det inte gäller något speciellt.

Prova ni med, man sparar massor med tid1

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Ett litet tips bara! Om du gillar tv så ska du gå in på den nystartade bloggen http://tvminnen.blogg.se

Du kan själv vara med och påverka vad som ska stå i bloggen.

2010-05-04 @ 18:44:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0